Просвітницька робота

Робота з проведення просвітницької діяльності залежить від потреб певного закладу освіти.

Основний зміст просвітницької роботи фахівців психологічної служби закладу освіти:

– інформування з проблем торгівлі людьми;
– інформування з питань запобігання та протидії домашньому насильстві в умовах воєнного стану в Україні;
– формування у здобувачів освіти національних та європейських цінностей;
– ознайомлення педагогів з технологіями надання першої психологічно допомоги учасникам освітнього процесу та запровадження «Психологічної хвилинки» під час уроків;
– інформування про вплив та наслідки вживання наркотичних, психоактивних речовин, алкоголю та тютюнопаління;
– ознайомлення учасників освітнього процесу із загрозами, які може нести інтернет (шахрайство, спам, кібербулінг тощо);
– популяризація ненасильницької моделі поведінки;
– формування моральної поведінки, активної життєвої позиції, єдності слова і діла в особистості, готовності брати активну участь у житті своєї держави;
– ознайомлення педагогів та батьків здобувачів освіти з основними закономірностями та умовами сприятливого розвитку дитини.

У сучасних умовах, пов’язаних із війною, істотно зростає роль психологічної служби у системі освіти, виникає нагальна потреба у проведенні соціально-педагогічної і психологічної просвітницької діяльності, інформуванні усіх учасників освітнього процесу з питань збереження їхнього соціального благополуччя і психічного здоров’я.

Повідомляємо, що у своїй діяльності можна скористатися базою кращих практик психолого-педагогічного супроводу та підтримки учасників освітнього процесу в умовах воєнних дій і збройних конфліктів, надання соціальнопсихологічної допомоги постраждалим від насильства та торгівлі людьми (https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichnarobota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-voiennykh-diy/krashchipraktyky-psykholoho-pedahohichnoho-suprovodu-ta-pidtrymky-uchasnykiv-osvitnoho-protsesu-v-umovakh-voiennykh-diy-i-zbroynykh-konfliktiv-nadannia-sotsial-nopsykholohichnoi-dopomohy-postrazhda/).

Для забезпечення організаційних аспектів діяльності психологічної служби у системі освіти пропонуємо керуватися нормативними документами:

Перша психологічна допомога – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної допомоги ближнім, які відчувають емоційне напруження та страждання. Таку допомогу може надати не лише практичний психолог, а також вчитель, який знайомий з правилами надання першої психологічної допомоги. Її надання не передбачає значної професійної підготовки, достатньо педагогічних знань, отриманих в межах загальноосвітнього психологічного інформування, і природної здатності проявляти співчуття, людяність.

Фізичні та емоційні стани людини взаємопов’язані і тому здатні взаємовпливати один на одного. Під час напружених емоційних станів у дитини змінюється міміка, темп мовлення, з’являється метушливість, змінюється дихання, пульс, колір обличчя, можуть з’явитися сльози тощо.

Регулярне впровадження психологічних хвилинок у зручний час та слушній нагоді допоможе здобувачу освіти стати більш спокійним, врівноваженим, а також дасть змогу краще зрозуміти свої почуття. Учитель має сам визначити, коли і у який час провести психологічну хвилинку. Інформацію можна отримати на сайті (https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialnopedahohichna-robota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-voiennykhdiy/vpravy-dlia-ditey-ta-pidlitkiv-iaki-perebuvaiut-u-stresoviy-sytuatsii-dlia-zniattiapsykhoemotsiynoho-napruzhennia/).

Під час проведення просвітницької роботи працівникам психологічної служби рекомендовано використовувати програми переможців ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі», а саме:

  • Бовсуновська Тетяна Андріївна «Створення мирного середовища навколо себе»;
  • Гірман Надія Олексіївна «Джерело досвіду»;
  • Дідик Ольга Савеліївна, Рожко Ганна Володимирівна «Формування навичок самоконтролю та емоційної стійкості в учасників/учасниць освітнього процесу ЗП(ПТ)О»;
  • Полова Альона Володимирівна «Безпечний інформаційний простір»;
  • Лицур Леся Ярославівна «Спілкування – шлях до самовдосконалення»;
  • Козловська Тетяна Володимирівна «Світ починається з тебе!».

Також, у додатковій номінації «Особливості роботи вчителя фізичної культури з дітьми з особливими освітніми потребами»:

  • Пронякіна Ольга Іванівна, Ніжинська Ольга Віорілівна «Особливості роботи вчителя фізичної культури з дітьми з особливими освітніми потребами»;
  • Акімов Володимир Анатолійович «Розвиток професійної рефлексії як важливої складової інклюзивної компетентності вчителя фізичної культури».;
  • Бєлан Оксана Олександрівна, Білінська Ганна Дмитрівна «Психофізична реабілітація дітей з особливостями розвитку опорно-рухового апарату (ДЦП) в інклюзивному класі в період адаптації до школи».

Здобувачі освіти зможуть відвідати портал Проєкту (https://www.hryoutest.in.ua/), зареєструватися та пройти профорієнтаційне тестування;
отримати результат тестування, який буде відправлено на електронну пошту, зазначену під час реєстрації;
замовити онлайн-консультацію у кар’єрного консультанта, зазначивши свої дані та обравши зручні дату і час консультації; отримати результат консультування;
переглянути цікаві та корисні відеоролики та мультимедійні онлайн-курси у форматі SCORM щодо можливостей працевлаштування, особливостей психологічних типів тощо;
переглянути відеоекскурсії із залученням роботодавців, щоб побачити на власні очі, які умови наразі вже створено в українських підприємствах та організаціях;
ознайомитись з найзатребуванішими професіями на ринку праці в Україні: вакансії, умови праці, заробітна плата, перспективи, цікаві факти, навички, якими треба володіти тощо.

Також здобувачі освіти, їхні батьки або законні представники, педагогічні працівники мають безкоштовну нагоду отримати онлайн-консультації, які надаватимуть фахівці з профорієнтаційної роботи. Зазначені консультації допоможуть здобувачу освіти розкрити власні здібності та визначити, в якій сфері краще продовжити навчання, а згодом, і працювати.

Рекомендуємо керівникам обласних, районних, міських департаментів (управлінь, відділів) освіти і науки, закладів післядипломної освіти, закладів освіти забезпечити надання психологічної допомоги дітям та іншим учасникам освітнього процесу в кризових ситуаціях та дітям, що пережили психотравмуючі події, а саме:

  • інформувати учасників освітнього процесу щодо можливості отримання психологічних послуг у закладі освіти;
  • оприлюднити на вебсайтах (у разі їх відсутності – на вебсайтах своїх засновників) контакти безкоштовної кризової психологічної допомоги в період війни в країні;
  • сприяти підвищенню компетентності практичних психологів, соціальних педагогів та інших педагогічних працівників з питань надання першої психологічної допомоги, психологічної допомоги дітям, які пережили психотравмуючі події;
  • сприяти впровадженню в закладах освіти у роботу з дітьми програм формування стійкості до стресу, розвитку резилієнс у дітей, психосоціальної допомоги дітям, які пережили психотравмуючі події; програм профілактики емоційного вигорання практичних психологів, соціальних педагогів та інших педагогічних працівників.
Кiлькiсть переглядiв: 68