Учням 8-11 класів ЗЗСО

Визначившись з пріоритетними навчальними дисциплінами, налаштуйтесь на серйозну роботу і свідомо обмежте свою участь у олімпіадному русі 1-2 спорідненими дисциплінами.
Наступним етапом роботи має стати ознайомлення з нормативно-правовою базою. Це програми з історії України та всесвітньої історії для 6-11 класів, та для поглибленого вивчення історії України і всесвітньої історії, програма для зовнішнього незалежного оцінювання з історії України.
Всі вони розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України.
Важливе значення мають підручники. Важлива складова сучасного підручника з історії – письмові та візуальні джерела. Звертайте увагу і на них та виконуйте пропоновані у підручниках завдання до цих типів джерел.
Залучайте і посібники: хрестоматії, словники, довідники, енциклопедії, атласи, контурні карти, схеми, таблиці, електронні посібники, робочі зошити і збірники завдань. Найперш ми рекомендуємо ті з підручників та посібників, котрі мають гриф Міністерства освіти і науки України і є в переліку, затвердженому МОН України на поточний навчальний рік.
Складайте конспекти. Пам’ятайте: будь-які події, явища і процеси можуть бути подані як сума простих частин. На рівні буденної свідомості вони мають відповідати на прості запитання:
1) Що відбувається?
2) Коли відбувається?
3) Де відбувається?
4) Яке значення має те, що відбувається?
Аналіз тексту параграфу або його фрагменту можна зробити і за такою схемою:
1) Дата/дати;
2) Історичні особи – учасники подій;
3) Історичні терміни.
Отримавши завдання на олімпіаді, уважно прочитайте його зміст. Якщо завдання сформульоване одним загальним реченням, наприклад «Київська Русь наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.», проаналізуйте проблему за такою схемою:
1) Політичне життя;
2) Економічне життя;
3) Соціальні відносини;
4) Духовна сфера (культура, релігія).
Якщо у тексті завдання є кілька речень, тоді вони задають структуру відповіді. Відповідь повинна мати вступ, головну частину і висновки. Головна думка має бути викладена у перших двох-трьох реченнях.
Розпочинайте відповідь із завдання, яке добре знаєте. Це дозволить вам «розігрітись» і надасть впевненості у своїх силах. Крім того, ви виграєте час на продумування відповіді на складне для вас завдання.
Розраховуйте час. Найкраще робити це пропорційно до шкали оцінювання завдань.
Пам’ятайте, що краще дати невеликі за обсягом відповіді на всі завдання, аніж зосередитися на одному з них у надії на максимально можливу кількість балів.

Учителям/викладачам історії

Керуйтесь у роботі нормативно-правою базою освітньої галузі «Суспільствознавство». Зробіть порівняльний аналіз шкільних програм з історії для школи різних профілів. Збільшена кількість годин на вивчення теми у непрямий спосіб вказує на її пріоритетність. Опрацюйте разом з учнями і програму для зовнішнього незалежного оцінювання з історії України, адже вона є квінтесенцією шкільного курсу вітчизняної історії.
Інвестуйте у власний розвиток. Цікавтесь новинками наукової і навчально-методичної літератури і опрацьовуйте їх. Найпершими у цьому переліку стоять паралельні та альтернативні підручники з історії України та всесвітньої історії, рекомендовані Міністерством освіти і науки для 6-11 класів. Сьогодні достатньо і різноманітних збірників завдань для поточного, рубіжного та підсумкового контролю знань учнів, які теж варто використовувати. Орієнтиром у цьому інформаційному морі можуть бути збірники завдань для підсумкових контрольних робіт з історії у 5-8 класах та збірники завдань для державної підсумкової атестації у 9-х та 11-х класах минулих років. Підписуйте педагогічну пресу та фахові видання і читайте їх. Слідкуйте за історичним календарем, адже зв'язок із життям – один із базових принципів не тільки історичної освіти, але й педагогіки загалом. Більше спілкуйтеся з колегами – це відкриває приховані ресурси вашого розвитку.
Знайшовши обдаровану дитину, будьте готові вкласти у неї душу, не розраховуючи на вдячність.
Революцією у вашій роботі може стати перехід «на рейки» інформаційно-комунікаційних технологій: інакше нам за «цифровим поколінням» не встигнути. Відвідуйте сайти Міністерства освіти і науки, Департаменту освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації, Департаменту освіти Харківської міської ради, інституцій, які працюють на нашу освітню галузь.
Виходячи з усталеної практики, до змісту завдань на олімпіаду будуть включатися і завдання за 6-7 класи, однак їхня питома вага у загальній сумі балів під час оцінювання не буде визначальною.
Головні змістові лінії завдань відповідатимуть провідним наскрізним ідеям змісту шкільного курсу історії. Серед них виділимо наступні:
• проблема української державності у історичній ретроспективі;
• соборність українських земель;
• український національно-визвольний рух, його витоки, періодизація, течії, організації, діячі, проблеми та здобутки;
• становлення сучасної світової цивілізації на етапах аграрного, індустріального та постіндустріального суспільства;
• буденна історія та її особливості у різні періоди;
• врахування гендерної рівноваги;
• полікультурність суспільного життя;
• окремі сюжети з регіональної історії різних періодів.

Кiлькiсть переглядiв: 258